قهوه بدون کافئین

چقدر درباره قهوه بدون کافئین (decaf coffee) و چگونگی تهیه اون اطلاع دارید؟ راستش خودم هم قبل از بررسی مقالات اطلاعات زیادی نداشتم.

قهوه بدون کافئین چیست؟ شاید این سوال یکم احمقانه به نظر برسه. اما جالبه بدونید که چنین چیزی وجود داره و قهوه بدون کافئین همون قهوه معمولی هست که طی فرآیندی تقریبا تمام کافئین از دانه قهوه خارج می شه. در بیشتر موارد حدود 97 درصد کافئین از بین میره. نتیجه نهایی یک فنجون قهوه است که علاوه بر اینکه لذت یک نوشیدنی خوشمزه رو بهتون میده. عوارض جانبی کافئین رو هم نداره.

 

قهوه ی دیکاف (decaf)

 

قهوه بدون کافئین چطور تهیه میشه؟

شاید روش های مختلفی برای این کار وجود داشته باشه ولی همه روش ها در یک مسئله اشتراک دارند. در اصل دانه های قهوه در یک حلال شسته می شن. این حلال به تدریج کافئین رو از دانه قهوه خارج می کنه. مواد موجود در حلال معمولا شامل آب، حلال های ارگانیک و یا دی اکسید کربن هست. این فرآیند قبل از برشته شدن قهوه انجام می شه.

فرق قهوه بدون کافئین (decaf) با قهوه معمولی

مسئله خیلی مهمی که وجود داره در رابطه با طعم قهوه بدون کافئین هست. بسیاری از کسانی که قهوه می نوشند و یا صاحبان کافی شاپ می خوان بدونن که آیا قهوه بدون کافئین هم مثل قهوه معمولی عطر و طعم دلپذیری داره؟ و چه تفاوتی بین این دو قهوه از نظر مزه وجود داره؟

فرآیند بدون کافئین کردن قهوه بر بو و مزه ی کلی قهوه تاثیرگذار خواهد بود. بیشتر اوقات قهوه بدون کافئین در مقایسه با قهوه معمولی ، طعم و بوی بسیار ملایم تری خواهد داشت. اگر قهوه بدون کافئین از نظر بو و طعم خیلی ملایمه میتونید دانه های قهوه قوی تری (از نظر بو و طعم) انتخاب کنید.

آیا قهوه ی دیکاف کافئین دارد؟

اینکه به قهوه ی دیکاف قهوه بدون کافئین میگن به این معنی نیست که هیچگونه کافئینی در قهوه وجود نداشته باشه. اگرچه طی فرایند بدون کافئین کردن دانه ها مقدار زیادی کافئین از قهوه خارج می شه اما همیشه مقدار کمی کافئین در دانه ها باقی می مونه.

مقدار کافئین از یک قهوه به قهوه دیگه متفاوته. اما می تونید مطمئن باشید که مقدار کافئین در قهوه دیکاف حدود 0 تا 7 میلی گرم در هر فنجون قهوه است. برای ملموس تر شدن موضوع بهتره بدونید که مقدار کافئین در یک فنجون قهوه معمولی بین 70 تا 140 میلی گرم هست. همونطور که می بینید مقدار قابل ملاحظه ای از کافین از قهوه خارج شده. و فقط مقدار خیلی خیلی اندکی باقی مونده.

با این وجود اگه به دنبال حذف کامل کافئین از رژیم غذایی تون هستید متاسفانه باید قهوه رو از لیست نوشیدنی هاتون حذف کنید.

 

قهوه ی دیکاف (decaf)

 

آیا قهوه دیکاف برای سلامتی مضر است؟

با همه نارضایتی هایی که در جامعه قهوه در مورد کافئین زدایی وجود داره شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاد که آیا قهوه دیکاف برای سلامتی مضره یا نه.

با توجه به مقاله ای که در سال 2017 توسط the BMJ منتشر شده هیچ عوارض منفی گزارش نشده. اما این ایده که ممکنه قهوه دیکاف برای سلامتی شما مضر باشه کاملا بی اساس نیست.

چرا مردم درباره قهوه بدون کافئین نگرانند؟

همونطور که اشاره کردیم برای کافئین زدایی قهوه از حلال هایی استفاده میشه. اگرچه برخی از حلال ها به صورت طبیعی و ارگانیک وجود دارند اما بیشتر حلال ها به صورت مصنوعی تولید می شن. حلالی که استفاده از آن رایج و معموله اتیل استات هست که در دوزهای بالا می تونه بسیار خطرناک باشه. اما مقدار اتیل استاتی که در قهوه نهایی باقی می مونه بسیار کمه و بنابراین جای نگرانی نیست. ماده ی دیگه ای که ممکنه در این فرآیند استفاده بشه متیلن کلراید هست. این ماده که به طور گسترده در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیره بی رنگ و فرار و سرطانزاست. و قرار گرفتن در معرض این ماده می تونه به سیستم عصبی مرکزی آسیب جدی وارد کنه.

با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDI) اجازه استفاده از متیلن کلراید رو صادر کرده. در صورتی که مقدار موجود در محصول نهایی کمتر از 0.0001 درصد باشه. و این مقدار چیزی نیست که باعث نگرانی بشه.

با این وجود دانشمندان هنوز طی تحقیقاتی به بررسی فواید و مضرات قهوه دیکاف و مقایسه اون با قهوه معمولی می پردازند.

اجازه بدید کمی هم راجع به مزایای قهوه بدون کافئین صحبت کنیم.

آیا قهوه بدون کافئین برای شما مناسبه؟

پیشتر گفته شد که قهوه مزایای زیادی برای سلامتی داره. پس فواید قهوه همچنان به قوت خودش باقیه و صرفا به دلیل کافئین زدایی خاصیتشو از دست نمیده.

آنتی اکسیدان ها

قهوه دیکاف هم مانند قهوه معمولی حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست. و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامتی تون خیلی مفیده. اما تفاوت هایی بین این دو قهوه وجود داره.

به عنوان مثال ، قهوه ی دیکاف در مقایسه با قهوه معمولی تا 15٪ مقادیر کمتری آنتی اکسیدان هیدروسینامیک اسید و پلی فنول داره. البته 15 درصد مقدار قابل توجهی نیست.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ها با قهوه ی دیکاف

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری ها با قهوه ی دیکاف

 

قهوه دیکاف هم مثل قهوه معمولی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 رو کاهش میده. و هر دو نوع قهوه میتونند عملکرد کبد رو بهبود ببخشند. و حتی از مرگ زودرس جلو گیری کنند.

برخی مطالعات نشون دادند که مصرف هر دو نوع قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به انواع اختلالات عصبی میشه و حتی می تونه به کاهش خطر بیماری پارکینسون و آلزایمر کمک کنه.

همچنین برطبق مطالعات اگه روزانه دو یا چند فنجون قهوه بدون کافئین بنوشید تا 48% احتمال ابتلا به سرطان روده رو کاهش خواهید داد.

با قهوه ی دیکاف نگران ریفلاکس معده نباشید

یکی از عوارض نوشیدن قهوه سوزش سر دل یا ریفلاکس معده است. این عوارض جانبی با نوشیدن قهوه دیکاف تا حد زیادی کاهش پیدا می کنه.

پس مشاهده می کنید که قهوه دیکاف علاوه بر اینکه فواید قهوه معمولی رو داره از برخی جهات نسبت به قهوه معمولی بهتره.

چه کسانی باید قهوه بدون کافئین بنوشند؟

سوالی که پیش میاد اینه که چه کسانی باید قهوه بدون کافئین بنوشند؟ آیا همه ما باید این کار رو انجام بدیم؟ ببینید. اگه می خواید قهوه دیکاف بنوشید قطعا به شما صدمه ای نمیزنه و از جهاتی می تونه بهتون کمک کنه.

اما کسانی هستند که باید قهوه دیکاف رو جایگزین قهوه معمولی کنند. بعضی از افراد نسبت به سایرین نسبت به عوارض کافئین حساسیت بیشتری دارند. این امر می توانه احساس اضطراب و لرزش رو در آنها ایجاد کنه یا حتی اونارو تا اواخر شب بیدار نگه داره. در حقیقت ، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی باید از کافئین دوری کنند.

سایر افراد مانند افراد مسن یا هر کسی که دارای بیماری قلبی هست و حتی زنانی که باردار هستند نباید کافئین مصرف کنند تا از بروز عوارض جانبی احتمالی جلوگیری بشه. برای این افراد ، قهوه بدون کافئین میتونه جایگزین خوبی باشه.

با توجه به مطالبی که گفته شد تفاوت بین دو قهوه دیکاف (بدون کافئین) و قهوه معمولی رو درک کردید. آگاهی نسبت به این امر باعث می شه در صورت تصمیم گیری درباره کاهش مصرف کافئین با علم کافی در این باره اقدام کنید. حالا می دونید برای کاهش مقدار کافئین لازم نیست حتما از نوشیدنی مورد علاقه تون دست بکشید.

اگه آماده اید تا میزان مصرف کافئین رو کاهش بدید. همین حالا می تونید با یک فنجون بزرگ قهوه دیکاف شروع کنید.

منبع رستی کافی